Modelbyggerne
Knud Rønfeldt
Knud Rønfeldt var SPRINGERENs første modelbygger. Han ville egentlig gerne have fortsat de stolte familietraditioner på de 7 verdenshave som hans farfar, der sejlede med de sidste Kap Horn’ere, havde udlevet. Men efter en måned med Fulton, fik hans mor ham til at vrage de store have til fordel for de små haver; han kom i gartnerlære.
Udlevede drømmen
Drømmen om livet til søs fik han i stedet afløb for igennem arbejdet som modelbygger. Den første model lavede han som 12-årig, et arbejde som han fortsatte med at forfine livet ud. Gennem årene har der været stor rift om Rønfeldts modelsamling, og da det daværende Aalborg Søfarts- og Marinemuseum i 1992 åbnede, blev han hurtigt fast tilknyttet som modelbygger på museet. Han havde sin faste plads i et hjørne af museet, hvor han byggede eller reparerede skibsmodellerne. Rønfeldt var et stort trækplaster for museet idet man som besøgende kunne følge processen fra tanke til de levende modeller.
Livet ombord fascinerede mest
Det har altid været menneskene og livet ombord, der har fascineret ham mest, og han forsøgte altid at få en hund med på de skibe, han byggede.
For at give det helt rigtige udtryk i figurerne brugte han altid piberensere, som var viklet ind i uldgarn, de fik 8 gange lak og blev derefter malet. Figurerne medvirker i høj grad til at levendegøre skibsmodellerne. De fleste af modellerne han lavede var ikke beregnet til at sejle da det var livet ombord der gjaldt, dog er nogle få modeller blevet søsat for at bevise, at de var tætte, og at rig og sejl ikke var til pynt.
Knud Rønfeldt døde pludseligt i 2005. Heldigvis har museet erhvervet/lånt en stor del af hans flotte produktion, som gennem tiden er blevet til omkring et halvt hundrede modeller. Mange af dem er udstillet her på museet.
Frank Wilquin
En af SPRINGERENs modelbyggere er Frank Wilquin, der tidligere har været ansat på I/S Nordkraft, det det var Aalborgs Kraftvarmeværk.
I dag er han nu pensioneret modelbygger. Hans store interesse for skibsmodeller begyndte allerede som dreng og har været ved, og i dag er det både nye og gamle orlogsskibe fra Det danske søværn bygget efter tegninger fra nationalmuseet eller søværnets arkiver.
Det kan tage et år eller to år, som det tog Frank at færdiggøre den sidste model af Chr. d. IV’s orlogsskib Trefoldighed. På SPRINGEREN er det efterhånden blevet til 15 af Franks modeller i udstillingen.
I udstillingen finder du bl.a.: Franks skibsmodel af linieskibet Prinds Christian Frederik som tilbage i 1807-08 var det eneste udrustede linieskib i den danske flåde; Isbryderen Thorbjørn; Artilleriskibet Niels Juel der var flådens sidste panserskib og blev udsat for flere tyske flyangreb under 2. Verdenskrigen; HDMS Absalon; Fregatten Peder Skram F352 samt det tyske slagskib Bismarck.
Franks model af Trefoldighed
Wilquin er ved at sætte de sidste detaljer på det seneste modelskib af Trefoldighed. Flagskibet Trefoldigheden var en del af den danske flåde, som blev ført af Christian den Fjerde. Under det historiske søslag ved Kolberger Heide mellem den danske og svenske flåde i juli 1644 befandt Christian den Fjerde sig på Trefoldigheden, og det var her han faktisk mistede synet på sit højre øje. Denne store og pragtfulde model af flagskibet har taget Frank ca. 2 år om at færdiggøre.
Få nogle glimt af Trefoldighed undervejs i Franks byggeprojekt her i galleriet!